Jak długo prowadzisz swój biznes? Kilka miesięcy, kilka lat? Jesteś starym wyjadaczem, ale czasem odnosisz wrażenie, że cały świat wystrzelił o lata świetlne do przodu, jeśli chodzi o techniki sprzedaży i komunikacji z klientem, zostawiając Cię daleko w tyle?

A może jeszcze nie prowadzisz własnej firmy, ale bardzo chciałbyś zacząć, jednak boisz się utopić swoje oszczędności oraz nie chciałbyś zmarnować swojego czasu na nieudane przedsięwzięcie?

Czas przyjrzeć się dwóm śmiertelnym błędom, które nie pozwalają Ci nie tylko podnieść sprzedaży, ale również stać się niekwestionowanym liderem w swojej branży.

 

Brak nawiązywania dialogu i budowania relacji

 

Dialog z klientem jest kwestią priorytetową, jeśli chodzi o budowanie swojego przedsiębiorstwa. Bo właśnie z myślą o klientach prowadzisz swój biznes, prawda? To klienci zawsze w pewnym stopniu nadają kierunek rozwoju przedsiębiorstwa – jeśli zapytasz ich czego potrzebują, możesz być pewien, że sami Ci o tym powiedzą! Możesz ich również poprosić o zdanie – co sądzą na temat takiego lub takiego produktu – sprawdź jak zareagują. Dzięki mediom społecznościowym to bardzo proste! Wystarczy, że napiszesz pytanie na odpowiedniej grupie i możesz spodziewać się lawiny odpowiedzi. To wstęp do tego aby z biegiem czasu zyskać wiernych klientów oraz ich uznanie.

Taki dialog pomaga Ci również w budowaniu relacji z klientami? Pomyślisz „no dobrze, po co mi relacje, skoro chcę po prostu sprzedawać?”. To błąd. Czy nie lepiej sprawić, żeby jeden klient wrócił do Ciebie wiele razy (o ile specyfika twojej branży na to pozwala)? Zoptymalizujesz w ten sposób wydane środki na promocję firmy. Czy wolisz raczej wydawać o wiele większe budżety reklamowe na kolejnych klientów, którzy podobnie jak ten pierwszy nie wrócą do Ciebie nigdy więcej?

 Jest jeszcze pewien istotny czynnik budowania relacji z klientami. To tzw. social proof, czyli społeczny dowód słuszności. Im więcej klientów zadowolonych z Twojej obsługi zarekomenduje Cię swoim znajomym, tym więcej klientów pozyskasz kompletnie ZA DARMO. Po drugie, takie rekomendacje dostarczone przez twoich klientów i umieszczone np. na twojej stronie firmowej, będą kolejnym wiarygodnym argumentem ZA, żeby przekonać tych jeszcze niezdecydowanych na podjęcie decyzji o zakupie.

Relacje możesz budować również za pomocą różnych metod i narzędzi jak np. bezpłatne webinary, rozmowy i wywiady z ekspertami, lead magnet (darmowe przynęty), podcasty, artykuły na blogu i wiele innych. Ogranicza Cię tylko twoja wyobraźnia! Dzięki tym prostym technikom przestaniesz gonić za klientami, zaczniesz skalować swoją sprzedaż, a przede wszystkim sprawisz, że do twojego lejka sprzedaży będą non-stop napływać nowi klienci.

 

 Za małe skupienie na klientach, zbyt duże na sobie

 

W tym punkcie można zawrzeć wiele elementów –  pozostańmy jednak przy kluczowych aspektach. Po pierwsze zbyt agresywna komunikacja nastawiona na nas samych: „my”, „nas”, „nasza firma”, „nasze osiągnięcia” itp. Zbyt częste akcentowanie własnego / firmowego ego, może powodować u klientów negatywne odczucia. Wrażenie przechwalania się, zapatrzenia w siebie, co za tym idzie brakiem skupienia się na kliencie, jego problemach, potrzebach i oczekiwaniach – oto co może pomyśleć osoba czytająca tego typu treści.  Taka forma komunikacji, nawet jeśli jesteś prawdziwym profesjonalistą, może skutecznie zniechęcić każdego do podjęcia kontaktu z Tobą. Zastanów się, na ile w swojej komunikacji z klientami (czy to na stronie www, czy na wszelkich materiałach reklamowych cyfrowych oraz wszelkich innych tradycyjnych nośnikach) akcentujesz ich rolę na pierwszym miejscu w misji twojej firmy?

Po drugie, upewnij się, czy potencjalny klient ma łatwy dostęp do informacji, które utwierdzą go w przekonaniu, że nie tylko nie „nabijesz go w butelkę”, ale że rozumiesz go i jego potrzeby, wiesz z jakimi problemami może zwrócić się do Ciebie o pomoc, a przede wszystkim, że właśnie Ty pomożesz mu je rozwiązać. To wymaga oczywiście już pewnej znajomości potrzeb klientów i ich oczekiwań. Co może okazać się nie lada wyzwaniem, dla osób, które stawiają pierwsze kroki w biznesie i jeszcze do końca nie znają odpowiedzi na to pytanie. Warto więc rozpocząć swoje działania, prosząc innych o zdanie, opinie, wątpliwości w danej dziedzinie (nie koniecznie znajomych lub krewnych, którzy mogą być nieobiektywni w tej kwestii).

Po trzecie, w dzisiejszych czasach, kiedy każdy chce być sprytnym kupującym (takim, który sam znajdzie i wybierze dla siebie najbardziej odpowiednią ofertę), zadbaj o to, żeby faktycznie każdy potencjalny klient mógł sam upewnić się, że zapewnisz mu to, czego potrzebuje, zanim zdąży skontaktować się z Tobą telefonicznie lub mailowo. Zbuduj atmosferę zaufania względem siebie i swojej firmy. Przedstaw się w roli eksperta.

Wszystko to opakuj w atrakcyjne wizualnie materiały graficzne. Zadbaj o nowoczesną, responsywną stronę internetową, intuicyjną w nawigacji. Sprawdź czy wszystkie linki działają i czy jej zawartość wyświetla się poprawnie na wszystkich urządzeniach (komputerze, tablecie, telefonie).

Podsumowanie

 

Jeżeli chcesz uchronić swój biznes przed naturalną lub przedwczesną śmiercią, musisz zadbać o to, by cały czas budować relacje ze swoimi aktualnymi i potencjalnymi klientami, wzbudzając ich zaufanie. Akcentuj to, jak bardzo rozumiesz ich problemy i wiesz jak je rozwiązać. Spraw by ludzie Cię polubili, a dopiero potem zamieniaj ich na swoich klientów.

Jeżeli potrzebujesz w tym pomocy, skontaktuj się z nami! Specjaliści SEMosi chętnie pomogą Ci zwiększyć twoją sprzedaż i zbudować wizerunek eksperta.

SEMosia.pl to nowoczesna agencja interaktywna, która rozumie biznes oraz wspiera działania sprzedażowe i marketingowe firmy od A do Z.

Potrzebna
pomoc?
Telefon

semosia_hero

Drogi Czytelniku!
Cieszę się, że moje wskazówki są dla Ciebie pomocne.
Być może zainteresuje Cię mój najnowszy poradnik o tym

jak skutecznie sprzedawać w sieci?

Jeśli tak, odbierz go za darmo

Pobierz tutaj