Celem każdego przedsiębiorcy jest (a przynajmniej powinno być) generowanie coraz większych zysków z prowadzonego biznesu. Niestety w praktyce, bardzo często zdarza się słyszeć narzekanie właścicieli mikro i małych firm, że chcieliby co prawda zarabiać więcej, ale nie mogą bo…. nie mają czasu. Jeżeli i Ty sądzisz, że brakuje Ci czasu na to by rozwijać swój biznes, przeczytaj koniecznie poniższy artykuł.
Z niniejszego wpisu dowiesz się co zrobić, żeby mieć więcej czasu dla siebie i … rozwoju swojego biznesu, tak aby generował coraz więcej przychodów, dzięki czemu uzyskasz spokój ducha i satysfakcję z tego co robisz!
Poznaj 4 fatalne pułapki, w które wpadasz, a które nie pozwalają Ci podnieść sprzedaży w firmie.
Pracujesz w firmie, nie nad firmą
Rozpoczynając działalność i siadając za sterem własnego okrętu zazwyczaj jest się zmuszonym do podjęcia pracy właściwej nie tylko kapitanowi, ale również wzięcia na barki wszelkich obowiązków wykonywanych w normalnych warunkach przez całą załogę. Efekt? Rzucasz się w wir pracy, stajesz się pracownikiem etatowym w swojej własnej firmie i ledwo wyrabiasz się z terminami (albo już nie). W pewnym momencie zdajesz sobie sprawę, że tak naprawdę nie o to Ci chodziło.
Nie skalujesz sprzedaży
Nie podejmujesz działań, aby twoja sprzedaż była skalowalna. Każda transakcja zajmuje Ci tak samo dużo czasu… Zastanawiasz co możesz zrobić aby w tym samym czasie sprzedawać więcej? Jak robią to inni? Wydaje Ci się, że twojego biznesu w żaden sposób (nawet częściowy) nie da się skalować?
Nie wdrażasz ani nie systematyzujesz swoich procesów
Za każdym razem wymyślasz koło od nowa. Kiedy spotyka Cię jakiś ciekawy case study, robisz dobrą robotę, poświęcasz swój cenny czas, ale nie wyciągasz wystarczających wniosków – nie ubierasz zdobytego know-how w żadne ramy. Kolejnym razem, w podobnym przypadku, nie możesz przypomnieć sobie jak poprzednio temat został rozwiązany. Nie możesz odnaleźć ustaleń, ani innych rzeczy, które mogłyby Ci się znowu przydać. Wracasz do punktu wyjścia i zaczynasz wszystko od nowa.
Nie automatyzujesz
Słowo automatyzacja wydaje Ci się zbyt abstrakcyjne, żeby mogło Ciebie dotyczyć? Uważasz, że jesteś „zbyt małą firmą”. Myślisz „mnie to na pewno nie dotyczy”. Masz przekonanie, że automatyzują tylko duzi i że nie jest Ci to do niczego potrzebne. Czy aby na pewno?
Co zrobić aby mieć więcej czasu na rozwój swojej firmy i jak podnieść obroty mikro lub małego przedsiębiorstwa ?
Skoro już wiesz co hamuje Cię przed rozwojem firmy i zwiększaniem swoich dochodów, czas zastanowić się jak można to zmienić.
DALSZA TREŚĆ ARTYKUŁU DOSTĘPNA DLA FANÓW SEMOSI
odblokuj ją i czytaj dalej:
Deleguj zadania
Oczywiście to, co jest możliwe. Zastanów się, które obowiązki jesteś w stanie oddelegować innym osobom (podwykonawcom lub np. dorywczym pracownikom) na etapie rozwoju biznesu jakim jesteś? Nawet jeśli wiąże się to z podziałem zysków (środków, którymi dysponujesz), kupując czas innych osób TY SAM(A) zyskujesz coś najcenniejszego – dodatkowy czas dla siebie i dla rozwoju twojej firmy.
Możesz również zatrudnić wirtualną asystentkę. Taka osoba poukłada twój plan dnia, możesz z nią regularnie omawiać zadania do wykonania, ma spojrzenie z zupełnie innej perspektywy niż Ty, jako bardziej obiektywny obserwator z zewnątrz. Zwróć uwagę aby sama miała doświadczenie w biznesie zdobyte poprzez prowadzenie własnej firmy, posiadała kompetencje interdyscyplinarne, a także cechowała się doskonałą organizacją pracy oraz komunikacją interpersonalną. Warto, aby była osobą z szeroko pojętym doświadczeniem życiowym.
Mała zmiana, duży efekt: robisz raz, a zarabiasz cały czas!
Jak to mówią „czas to pieniądz!”. A co jeśli za ten sam poświęcony czas był(a)byś w stanie zarobić 1,5x, 2x więcej? Zastanów się jakie w twoim przypadku mogą być sposoby na zwiększenie sprzedaży dokładnie w tym samym czasie? Żeby było łatwiej, poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie kilka pomysłów:
1. Prezentacja w formie webinaru / filmu video
Zamiast 1000 takich samych prezentacji wykonaj jedną, skierowaną do 1000 różnych osób. Czy potrafisz wyjść ze swojej strefy komfortu i prowadzić webinary na żywo dzięki którym dotrzesz do wielu potencjalnych klientów jednocześnie? Webinary zorganizujesz głównie po to, by zaprezentować swój poziom ekspercki wiedzy na temat tego czym się zajmujesz i wiesz jak możesz pomóc swoim potencjalnym klientom, a także po to by wzbudzić zaufanie… Co jest oczywiście bardzo ważne, bo dzięki temu zbierasz potencjalny „narybek”, który z czasem może dojrzeć do tego, by skorzystać z twoich usług . Możesz przy okazji takiego webinaru nieco bliżej zaprezentować działalność swojej firmy oraz wybrane elementy oferty. Czy wiesz, że podczas 1 sesji możesz równocześnie zgromadzić nawet kilkaset do tysiąca osób, które są gotowe na to, żeby posłuchać, tego co masz im do powiedzenia? Jeżeli konwersja wyniosłaby zaledwie 3 % ( najlepsze konwersje sięgają poziomu 30 %!) to zapraszając tylko na jeden webinar możesz spodziewać się, że np. spośród 500 osób ostatecznie doszłoby do finalizacji sprzedaży aż z 15 z nich!
Jeśli nie czujesz się na siłach prowadzić webinaru na żywo, możesz przygotować film, który udostępnisz np. na Youtube oraz na swojej stronie internetowej.
2. Zbuduj program afiliacyjny
Czy zastanawiałeś się nad przygotowaniem oferty partnerskiej dla potencjalnych dystrybutorów, którzy są w stanie sprzedawać twoje produkty lub usługi w czasie gdy Ty będziesz je wytwarzał? Pomyśl, że nawet jeżeli taki partner będzie chciał swój kawałek tortu, to i tak reszta jest dla Ciebie. A dzięki takiej współpracy każda ze stron będzie win-win! Twój dystrybutor – szczęśliwy, że sprzedał i zarobił, a Ty, że ktoś odciążył Cię w kwestii pozyskiwania klientów. Możesz również przygotować taki program dla Twoich klientów. Konkretny bonus za skuteczne polecenia nowego klienta, może być wystarczającym powodem by zamieniać swoich klientów w chodzących ambasadorów twojej marki.
3. Rozwijaj ofertę poziomo
Czy twoja oferta może zostać poszerzona o uzupełniający asortyment lub usługi. Jeżeli prowadzisz np. gabinet kosmetyczny, może warto poszerzyć swoje usługi o szkolenia w twojej dziedzinie ? Materiały szkoleniowe, w których dzielisz się wiedzą przygotowujesz raz, a zarabiać na nich możesz cały czas. Jakakolwiek nie byłaby to usługa lub produkt – ważne, by pozwoliło Ci to wielokrotnie zarobić na raz wykonanej pracy. Dzięki temu, w długofalowym okresie jesteś w stanie zaoszczędzić sporo czasu, jednocześnie zwiększając swoją sprzedaż – nawet jeśli początkowo będzie wiązało się to z poświęceniem twojego czasu i uwagi.
Pokochaj procedury: przygotuj szablony wiadomości, skrypty rozmów oraz schematy działań
Jeżeli część twojej pracy opiera się na zdalnej komunikacji z klientami, warto pokusić się o przygotowanie gotowych odpowiedzi mailowych, lub też skryptów rozmów telefonicznych, które pomogą Ci z jednej strony ładnie, szybko i na temat udzielić informacji oczekiwanej przez klienta. Z drugiej strony, zaoszczędzą twój czas, który musiał(a)byś poświęcić gdybyś za każdym razem zaczynał(a) wszystko od nowa.
Oczywiście, formuła w jakiej pracujesz może być inna – niezależnie od tego, rutyna w pracy staje się czymś wspaniałym! Nie chodzi wcale o to, żeby było nudno, ale o to by znać na pamięć procedury w konkretnych przypadkach i wiedzieć jak szybko i sprawnie zareagować w danej sytuacji. Koniecznie pozostaw sobie furtkę do elastycznego podejścia do klienta w razie potrzeby, aby nie zobaczył w twojej organizacji skostniałej struktury.
Jeżeli już bazujesz na ułożonych przez siebie procesach, systematycznie (najlepiej raz na kwartał) sprawdzaj ich aktualność – czy w międzyczasie realia rynku nie zmieniły się w znaczący sposób ? Czy warto je udoskonalić ? Może oferta została poszerzona o nowe składniki, które wymagają ułożenia dodatkowych procedur?
Jeżeli jesteś na tym etapie, bardzo możliwe, że w twoim otoczeniu są już inne osoby, które pomagają Ci w budowie twojego biznesu – zadbaj o to, by każda z nich, stosownie do wykonywanych obowiązków również została wdrożona w odpowiednie procedury i poucz ją, żeby w razie potrzeby również umiała przekazać swoje obowiązki kolejnym osobom.
Skorzystaj z dobrodziejstw technologii
Automatyzacja w pracy jest czymś naprawdę nieocenionym. Bardzo dobrze w tej roli sprawdzą się różnego rodzaju narzędzia do optymalizacji pracy w postaci aplikacji (systemów) do zarządzania sprzedażą, klientami, automatyzacji marketingu i wiele innych. Bardzo przydatnym narzędziem do układania procesów w firmie może okazać się system klasy CRM. Zazwyczaj za niewielką kwotę miesięczną jesteś w stanie w znaczny sposób uprościć swoją pracę automatyzując maksymalną ilość swoich procesów, oszczędzając przy tym twój czas. Co więcej pomogą one Tobie usystematyzować i uporządkować wiedzę o klientach, prowadzonych działaniach, a przede wszystkim zapewnią Ci spokój ducha.
Last but not least. Czyli wisienka na torcie na koniec.
Równie ważnym, a może nawet najważniejszym czynnikiem ze wszystkich jest najsłabsze ogniwo czyli sam człowiek. Zastanów się (szczerze) nad swoimi złymi nawykami, które obniżają twoją skuteczność w pracy i uniemożliwiają optymalne wykorzystanie twojego czasu. Może chodzi o zbyt długie picie kawy przed rozpoczęciem działań? Może równie dobrze chodzić o bezcelowe i zdecydowanie zbyt częste pogawędki ucinane z innymi osobami, które niczym złodziej kradną twój czas w pracy? Jakikolwiek to nie byłby powód, postaraj się określić, które nawyki są złe i pozbądź się ich. Jednak to wciąż za mało. Zidentyfikuj nowe, niezbędne i dobre nawyki i rób wszystko, żeby wdrożyć je w życie.
SEMosia.pl zna odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania
Możesz zwrócić się do nas z prośbą o analizę i audyt twojego biznesu, pomoc w usprawnieniu jego funkcjonowania i wprowadzenie zmian, które pozwolą Ci w długofalowym okresie podnieść twoją wydajność w pracy oraz skuteczność twoich pracowników.